Mini break

"Eikö nyt oltaisi perillä, on jo myöhä?"

Saimme perjantaina veneen lähtökuntoon vasta illalla ja irroitimme köydet siinä yhdeksän maissa. Mies oli urakoinut kaikki vapaahetkensä erinäisiä sähköjärjestelmiä parannellessa ja lopulta tuli valmista. Yhteiset vapaat ovat olleet tänä kesänä vähän kortilla, joten yritämme hyödyntää kaikki mahdolliset hetket veneretkiin.

Kun on merellä iltaiseen aikaan, saa nauttia aika mielettömästä väriloistosta. Perjantainen auringonlasku oli aivan erityisen hieno. Kaksi ylläolevaa kuvaa ovat samasta kohtaa, mutta vastakkaisiin suuntiin. Jossain kaukana laiva lähti matkaan. Jotenkin laivat näyttävät niin kutsuvilta merellä, varsinkin öiseen aikaan. Ja se tunne, kun saa aamiaispöydästä ihastella Tukholman saaristoa, on mainio. Ja toivottavasti pääsemme niihin maisemiin joskus omallakin veneellä.

Tuuli oli ihan suoraan nenän osoittamasta suunnasta. Koska oli myöhä ja aikaa perillä kohtuullisen vähän, puksuttelimme suosiolla koneella. Saavuimme venekerhon saareen yhdentoista jälkeen. Veneitä oli laiturissa muutamia, mutta ihmisiä ei näkynyt missään. Taisivat olla kaikki katsomassa jalkapalloa. Yksi kilpaileva laivakoira bongattiin isäntineen. Söimme iltapalaa ja kävimme yösaunassa.

Aamulla meillä oli kello soimassa - miehen olisi oltava töissä iltapäivällä. Niinpä aamiainen nautittiin nopsaan, vailla sen kummempia fiilistelyjä. Vakkariaamupala sekä kotona että veneellä on turkkilainen jugurtti. Pilkon sekaan avokadoa ja banaania ja kesäaikaan mansikoita. Päälle ripottelen vielä pähkinöitä. Tällä setillä jaksaa usein aika pitkälle päivään. Venereseptejä toivotaan aina silloin tällöin, mutta tämän kummempia ohjeita minulla ei ole. Annostelen aina hyvin summamutikassa ja hedelmät ja pähkinätkin vaihtelevat. Tällä kertaa oli pekaani- ja saksanpähkinöitä. Kahvit keitetään joko pressopannuun (kun on aikaa juoda monta kupillista) tai sitten tuollaisilla minisuodatinpusseilla. Niitä saa varuste.netistä ja ne ovat aika käteviä. Yhteen suodatinpussiin laitetaan yksi mitallinen kahvia (reilu) ja sen läpi sitten kaadetaan kuuma vesi kuppiin.

Sitten olikin jouduttava matkaan. Nostimme purjeet saman tien ja laskettelimme myötäisellä kotisatamaan. Oman pikantin lisänsä antoi välillä sakeneva ja välillä haihtuva sumu. Näkyvyys oli ajoittain aika huono, joten tähystäjällä oli hommia. Lomat olivat selvästi alkaneet, länteen päin riitti liikennettä. Meidän kesälomamme koittaa viimevuotiseen tapaan vasta elokuun loppupuolella ja meinasimme suunnata tällä kertaa itään päin. Tallinnassakin olisi mukava käydä.

Ennen lomaa reissut tulevat hyvin suurella todennäköisyydellä olemaan juuri tällaisia pikakiepauksia. Katsotaan, jospa tänään päästäisiin vaikka taas yhdelle sellaiselle.

Translation: Sailing at last. Still a little cold, though.

1. Siis voi että, mä jaksaisin loputtomiin katsella näitä venekuvia, niissä on niin ihana tunnelma.
    Ja tämä viimeinen kuva, taas ihan Gant-Lexington-Boomerang katalogikuva, iiihana <3

2. Ihanaa että pääsitte merelle, pienikin annos horisonttihoitoa auttaa akuutissa meripuutostaudissa. Mullakin on Uniqlon untsikka purjehduskäytössä - pehmeä, lämmin, mahtuu hyvin HL haalareiden alle, ei vie liikaa tilaa kajuutassakaan eikä ole liian "pönäkkä" noissa purjehommissa eli se päällä voi vielä operoida kaikkea. Aurinkoa viikkoosi!
    -Marie

3. Miniretket ovat kans kivoja, niilläkin pääsee mukavasti arjesta edes hetkeksi eroon. Tein äsken kana-pekonisalaattia ja mietin että sehän voisi olla kans hyvä ja helppo veneruoka. Tekee perussalaatin valmiiksi yhteen rasiaan (tai veneessä) ja kotona voi paistaa kananpihvit/suikaleet sekä saksitun pekonin valmiiksi toiseen rasiaan. Oletan siis että veneessä on jääkaappi/kylmäsäilytysjutut Salaatti toimii myös erinomaisesti myös kylmänä. Lisäksi fetaa /aurajuustoa /tsatsikia.... namiii.. ;) Mukavia kesäpäiviä!! Pipsa

4. Miniretket on tosiaan kivoja. :) Ja varmasti on kiva herätä työpäiväänkin mereltä ja aloittaa päivä veneellä aamiaista syöden. Mulle ainakin kelpaisi!